''En büyük sınır insanın beynindeki sınırdır''

Çerkezköy Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından''Lider Öğretmenler Konferansı'' düzenlendi. Konferansa konuşmacı olarak katılan Gazi Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr.

Çerkezköy 10.09.2018 18:15:00 0

 

Çerkezköy Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından Çerkezköy’de eğitim veren öğretmenlere yönelik dün 09:00-13:30 saatleri arası Çerkezköy Organize Sanayi Bölgesi Müdürlüğü konferans salonunda ‘’Lider Öğretmenler Konferansı’’ düzenlendi. 

ABBAN DA KATILDI

Gazi Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Necati Cemaloğlu’nun konuşmacı olarak katıldığı konferansa Çerkezköy Kaymakamı Atilla Selami Abban, Çerkezköy İlçe Milli Eğitim Müdürü Hüseyin Gümüş, Çerkezköy İlçe Milli Eğitim Şube Müdürü İrfan Danışmaz, Çerkezköy Halk Eğitimi Merkezi Müdürü Necmi Akman ve ilçede görev yapan okul müdürleri, müdür yardımcıları ile öğretmenler katıldı.  

NASIL LİDER ÖĞRETMEN OLUNABİLECEĞİNİ ANLATTI

Çerkezköy İlçe Milli Eğitim Müdürü Hüseyin Gümüş’ün açılış konuşması ile başlayan konferansta Gazi Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Necati Cemaloğlu ortaokul, lise, ilkokul ve okulöncesi görev yapan öğretmenlere nasıl lider öğretmen olunabileceğini anlattı. 3 seansta yapılan konferansta ilk olarak ortaokul öğretmenlerine nasıl lider öğretmen olunabileceğini anlatan Cemaoğlu, lider öğretmenin çocuğun zihnindeki şemayla  farklı bir şema ile iletişim kurmaya çalıştığını ifade etti. 

ÖĞRENCİNİN DİKKATİNİ ÇEKMEK LAZIM

Lider öğretmenin önemli özelliklerinden bir tanesinin metafor kullanması olduğunu kaydeden Cemaloğlu; ‘’ Öğretmen tahtaya yazar, bunu yazın der, çerçeve içine alın, yıldız koyun sınav da çıkar kesin ezberleyin der. Buna ben trafik polisliği öğretmenliği diyorum. Ancak lider öğretmen öğrenciye anlatmak istediğini metafor kullanarak anlatır. Eğer çocuk eve gittiğinde sizi anne babasına anlatırsa lider öğretmen olmanın temel parametreleri ortaya çıkmıştır. Eğer bir öğretmen slayttan ders anlatıyorsa kesin ezberlemiştir. Metaforla dersi anlatan lider öğretmen ise bilgi, kavrama, analiz, sentez, değerlendirme yaparak öğrenciye bunu anlatır’’ dedi.   Bir bilginin üç ayrı şekilde anlatılıyorsa öğrencinin bu bilgiyi üç şekilde kavradığını ifade eden Cemaloğlu; ‘’ Öğrencinin dikkatini çekmek lazım. Bir bilgiyi metaforla anlattıktan sonra uygulama yapılarak da anlatılmalıdır. Her derse gelirken bunu nasıl hayata geçirebiliriz bunu düşünmeliyiz’’ ifadelerini kullandı. 

LİDER ÖĞRETMENLERİN 3 TANE ÖNEMLİ YETERLİLİK ALANI VAR

Lider öğretmenlerin 3 tane önemli yeterlilik alanı olduğunu ifade eden Cemaloğlu; ‘’ Alan bilgisi, pedagojik formasyon, ikisinden daha fazla genel kültür. Eğer genel kültürünüz yoksa lider öğretmen olmazsınız’’ dedi.  Öğrencinin 3 beyinden oluştuğunu ifade eden Prof. Dr. Cemaloğlu; ‘’ Öğrenci sağ beyin, sol beyin ve orta beyinden oluşur. Sağ beyin öğrenciler hedonistlerdir. Sağ beyin öğrencinin talebi karşılanmazsa şaklabanlık yapar. Sol beyin öğrenciler gridir. Genelde maliyeciler sol beyindir.  Bunlara anlamadıklarında mutlaka örnek sunmanız gerekir.  Lider öğretmenler uygulama yaptıkça öğrencinin dikkatini çeker. Derste sol beyine de cevap vermeniz gerekir. Eğer sadece sağ beyine hitap ederseniz sol beyinler size alaycı gözle bakarlar’’ dedi.

İNSANLAR HANGİ MAKAMDA OLURSA OLSUN OYUN OYNAYARAK ÖĞRENMEK İSTER

Her öğrenmenin çocuğun beyninde ve fiziksel yapısında büyük etki yarattığını kaydeden Cemaloğlu; ‘’İnsanlar hangi makamda olursa olsun oyun oynayarak öğrenmek ister. Lider öğretmen olmanın bir özelliği de oyun kuramı ile öğrenciye bilgi aktarılmasıdır. Lider öğretmenler oyun kuramı ile her çocuğa ayrı ayrı  bir şeyler anlatır. Her çocuk farklı bir şey anlatır. Eğer çocuğa yer zaman kahramanlar ve içerik kavramları öğretilirse çocuk anlatılanı doğru söyler. Lider öğretmenlerin oyun kavramı budur. Her modüle uygun bir oyun bulur’’ dedi. Lider öğretmen olmanın göstergesini de söyleyen Cemaloğlu; ‘’ Öğrencilere sizin uzmanlık gücünüzü göstermek ve o gücünüz ile iletişim kurmak. Lider öğretmen olmak için öğrencinin pin kodunu bilmek gerekir. Eğer öğrenciye olumlu konuşursanız o da size olumlu yönde karşılık verir’’ dedi.  

DİNLEMEK

Lider öğretmenlerin en önemli özelliklerinden bir tanesinin de dinlemek olduğunu ifade eden Cemaolğlu; ‘’Yıllar önce üniversitedeki odamda çalışıyordum. Kapı tıklandı ve içeriye eskiden tanıdığım bir arkadaş ve oğlu girdi. Beni ziyaret etme sebepleri, oğlunun ara dönemde aldığı karnedeki altı zayıftı. Baba, oğlunun derse çalışmadığından şikâyetçiydi. Çocuğa, neden derse çalışmadığını sordum. Çocuk her defasında ısrarla derse çalıştığını söyledi. Derse çalıştığı halde altı zayıfının olması normal değildi. Arkadaşımızdan dışarıya çıkmasını istedim. Çocukla baş başa kaldık. Neden derse çalışmadığını sordum. Babasına söylemezsem gerçeği açıklayacağını ifade etti. Ben de söz verdim. Necati Amca, genelde okumuş insanların saçları dökülüyor. Çoğunluğu kel kalıyor. Ben çok derse çalıştığım zaman saçlarımın döküleceğinden ve kel kalacağımdan korkuyorum. Bu yüzden derse çalışmıyorum, dedi. Çocuğu yanıma çağırdım. İnternette eğitim görüp saçları dökülmeyen, eğitim görmediği halde saçları dökülen kişilerin fotoğraflarını gösterdim. Saç dökülmesi ile genetik ve biyolojik faktörler arasındaki ilişkiyi anlattım. Görüşme bitti, vedalaşıp ayrıldık. Arkadaşım bir müddet sonra beni aradı. Çocuğunun derse çalışmaya başladığını söyledi. Çocuğunu nasıl ikna ettiğimi merak ettiğini ifade etti.Çocuğun davranışlarını incelediğimiz zaman, olumsuz davranışın, tembellik olduğu görülüyor. Anne-baba, okuldaki öğretmenler ve rehber uzmanlar, çocuğa sürekli telkinde bulunarak olumsuz davranışını değiştirmeye çalışmışlar ve başarısız olmuşlar. Başarısız olmaları normal bir durumdur. Çünkü davranış, duvara yansıyan lazer ışını gibidir. O ışığı tutamaz ve yok edemezsiniz. Işığı yakalamak, tutmak ve etkisiz hale getirmek isterseniz, lazer ışığını saçan cihazın düğmesine basmamanız gerekir. Davranışı oluşturan bazı faktörler vardır. Bunlar:Bilgi, tutum ve davranıştır.Bilgi olmadan tutum, tutum oluşmadan davranış oluşmaz. Bu sebeple önce bilgi, sonra tutum ve en sonunda da davranış oluşur. Davranışı değiştirmek isterseniz, önce bilgiyi değiştirmeniz gerekir. Bilgi değişince tutum, tutum değişince de davranış değişir. Altı zayıfı olan öğrencinin önce, derse çalışma ile saç dökülmesi arasında ilişki olduğu yönündeki bilgisini değiştirdim. Bilgisi değişince tutum ve en sonunda da davranış değişti’’ dedi. 

DERSİ HİKAYELEŞTİREREK ANLATMAK

En büyük sınırın insanın beynindeki sınır olduğunu söyleyen Cemaloğlu; ‘’ Lider öğretmen malzeme budur der ve bu malzemeyi nasıl şekillendiririm diye düşünür’’ dedi. Lider öğretmenin bir özelliğinin de dersi hikayeleştirerek anlatması olduğunu ifade eden Cemaloğlu; ‘’ Eğer bir tarih öğretmeni tarihi hikayeleştirerek anlatırsa öğrenciye bilgiyi daha doğru şekilde verir. Her tarih çocuklara bayrak sevgisi, vatan sevgisi verir. Eğer çocuklara tarihi sevdirerek anlatmazsanız. Vatanını bırakan gençler yetiştirirsiniz. Hikaye bilmek için genel kültür bilmek gerekir’’ dedi.  Lider öğretmenin en önemli özelliklerinden bir tanesinin eleştirel düşünme becerisi olan öğrenci yetiştirmek olduğunu ifade eden Cemaloğlu; ‘’ lider öğretmen dersi slaytla anlatmaz. Lider öğretmen öğrencinin görmediklerini öğreten öğretmendir’’ dedi. 

HEDİYE VERİLDİ

Prof. Dr. Cemaloğlu konuşmasının ardından katılımcılara kağıt dağıtarak kendisine mesaj yazmasını istedi. Hatıra fotoğrafının çekilmesinin ardından Çerkezköy Kaymakamı Atilla Selami Abban tarafından Cemaoğlu’na hediye verilmesiyle 1’inci seans sona erdi. Daha sonra  lise, ilokul ve okulöncesi eğitim veren öğretmenlere de nasıl lider öğretmen olunabileceği anlatıldı.  

Haber: Hilal ÇARIKÇI


0282 726 91 91
0282 747 65 10