☰
✕

KADIN İŞÇİNİN, DOĞUM İZNİNDE ÇALIŞTIRILMASI YASAKTIR


İş Yasası’nın 74. maddesi şöyle diyor:

“Kadın işçilerin doğumdan önce sekiz ve doğumdan sonra sekiz hafta olmak üzere toplam on altı haftalık süre için çalıştırılmamaları esastır. Çoğul gebelik halinde doğumdan önce çalıştırılmayacak sekiz haftalık süreye iki hafta süre eklenir. Ancak, sağlık durumu uygun olduğu takdirde, doktorun onayı ile kadın işçi isterse doğumdan önceki üç haftaya kadar iş yerinde çalışabilir. Bu durumda, kadın işçinin çalıştığı süreler doğum sonrası sürelere eklenir. Kadın işçinin erken doğum yapması halinde ise doğumdan önce kullanamadığı çalıştırılmayacak süreler, doğum sonrası sürelere eklenmek suretiyle kullandırılır.”

Yasa açık ve net.

Kural olarak kadın işçiler doğumdan önce 8, doğumdan sonra 8 hafta boyunca çalıştırılamazlar. 8+8 haftalık analık izni yasal bir haktır.

Kadın işçinin istemesi ve doktorun onay vermesi şartıyla, kadın işçi doğumdan önce 3 haftaya kadar çalışabilir. Bu durumda kadın işçi doğumdan önce 3, doğumdan sonra 13 toplamda 16 hafta boyunca çalıştırılamaz.

Kanun açıkça “çalıştırılmayacak süreler” diyor. Yani analık izni kadın işçi için hak; işveren için ise kadın işçiyi analık izni boyunca çalıştırmak yasaktır.